Orang Jawa Malaysia pun Tak Tahu yang Hidangan Famous di Malaysia Ini Adalah Hidangan Jawa!
Bila kita sebut tentang makanan Jawa, apa yang terlintas di fikiran?
Tak lain tak bukan adalah "Nasi Ambêng".
Sebenarnya ada banyak lagi makanan Jawa yang wujud di Malaysia. Cuma kadang kita sendiri tak tahu yang makanan tersebut berasal dari budaya Jawa.
Punyalah teruk dah hilang jatidiri kita nih. 😂
SANTÊN KARO JURUH
Ombenan Jawa
Dhawêt
dhawêt (Daw|t) : kn ar. ombèn-ombên (santên karo juruh dicampuri tape lsp). Sumber: Bausastra Jawa, Poerwadarminta, 1939, #75.
Bermaksud : Sejenis minuman (santan dengan sirap gula kelapa [gula Jawa] dicampur dengan tapai dsb).
Perkara ini menarik sebab pernah disiarkan oleh CNA Insider (Singapore). Saya akan kongsikan video-nya di akhir posting ini.
Iaitu tentang sejenis minuman yang sangat famous di Malaysia terutamanya di Melaka dan Pulau Pinang yang dikenali sebagai Cendol.
Kalau tanya saya sendiri pun, dulu saya pernah terfikir yang cendol ini adalah minuman tradisi masyarakat Cina ataupun Baba-Nyonya. 😂
Sebab cendol ini sangat famous di kawasan Baba-Nyonya seperti di Melaka & Pulau Pinang. Even salah satu brand yang terkenal dengan Cendol pun adalah Teochew Chendul.
Dan kalau di KL - Seremban pun, lazimnya yang menjualnya pun ramai dalam kalangan masyarakat India dan Mamak (India-Muslim).
Biasanya dijual sekali dengan rojak menggunakan lori.
Jadi, I'd never in a million years think that cendol is actually Javanese! 😂
Tapi dokumentari pendek CNA Insider tuh menarik.
Kerana bila ditelusuri dan ditanya kembali kepada penjual-penjual cendol yang dah berkurun lama berniaga cendol di Malaysia pun, termasuk Haji Shariff Cendol yang terkenal di Seremban tuh.
Mereka pointed out yang datuk moyang mereka dulu mendapat resipi tersebut dari pedagang Jawa yang berniaga asalnya di Java Street, Kuala Lumpur.
Korang tahu tak Java Street nih kat mana?
Java Street (1889 - 1946) hari ini dikenali dengan nama Jalan Tun Perak yang sebelumnya dikenali sebagai Jalan Mountbatten (1961 - 1981). Landmark penting di sini adalah Menara Maybank yang berhampiran dengan Puduraya (sekarang UTC) tuh.
Dulu katanya, orang-orang Jawa semua pakat berniaga di sepanjang jalan ini lah.
Jalan Tun Perak (1981 - Sekarang)
🔥 Jalan Mountbatten (1961 - 1981)
🔥 Mountbatten Road (1946 - 1961)
🔥 Java Street (1889 - 1946)
Tetapi berapa kerat orang Jawa Malaysia yang masih berniaga cendol sehingga hari ini? Renung-renungkan. Hahaha
And funny enough, most of us (Malaysian Javanese) don't even know, let alone considering Cendol as one of the Javanese delicacies. 😆
APA KAITAN
Cendol vs Dhawêt?
Istilah asal bagi cendol adalah dhawêt. Kemudian, orang Jawa memanggil tekstur berwarna hijau tuh sebagai 'jêndhol'.
Jêndhol ini bermaksud bengkak yang berwarna hijau seperti baru disengat tebuan.
jêndhol (jenDOl) : n-[x] kn abuh mêntas diêntup tawon lsp; kc. jêndhol. Sumber: Bausastra Jawa, Poerwadarminta, 1939, #75.
Kemudian, istilah tjendol of dawet telah dimasukkan ke dalam buku resipi berbahasa Belanda yang berjudul, Oost Indisch Kookboek.
Dan seperti yang kita maklum, "tj" dalam style tulisan Belanda cenderung untuk disulih menjadi "c" yang kemudiannya telah disisipkan ke dalam kamus Belanda - Melayu sebagai 'cendol' dengan tulisan Jawi (چيندول).
MANUSKRIP JAWA
Tentang Cendol Dhawêt
Ada sesetengah netizen Indonesia yang suka berbalah soal claim asal-usul cendol.
Kita usah bazirkan masa dan tenaga terperangkap dalam perbalahan yang membuang masa seperti itu.
Tidak ada bukti yang jelas pun. Yang ada hanyalah catatan tertua tentang istilah 'dhawêt' sahaja. Itu pun tidak cukup jelas untuk membuktikan asal-usulnya.
Walaupun begitu, kita kena akui peranan penting orang Jawa yang telah menyebarkan hidangan ini ke pelusuk Nusantara terutamanya ke Malaysia.
Walaupun hari ini it can be argued that cendol telah disajikan dengan variasi dan cara persembahan yang tersendiri dan berbeza dari asalnya.
Ada yang pakai nangka, ada yang pakai durian, ada yang pakai pulut, kacang, aiskrim dsb.
Tapi terdapat bukti kukuh ianya merupakan part and parcel (sebahagian) dari budaya Jawa.
Malah, saya juga perlu akui ada satu kedai Baba-Nyonya di Melaka yang cendolnya sangat power, terasa pekat gula Melakanya cair di mulut tetapi tetap balance dengan rasa santannya.
Punyalah sedap, boleh mengalahkan cendol-cendol viral lain yang saya pernah rasa.
👆 Inilah juga puncanya dulu saya fikir cendol ini adalah makanan tradisi dan resipi asal masyarakat Baba-Nyonya. 😆
Walaupun kita tidak boleh menyatakan secara pasti yang asal-usul cendol ini.
Dari segi catatan, orang Jawa memiliki catatan tentang cendol (dhawêt) dalam manuskrip-manuskrip Jawa. Dan dikatakan, catatan ini merupakan antara catatan tertua tentang cendol (dhawêt) yang wujud.
Yang pertama tercatat dalam Kakawin Kresnayana (abad ke-12) dan yang kedua terdapat di dalam Sêrat Cênthini (abad ke-19).
Kakawin Kresnayana ditulis oleh Mpu Triguna yang berasal dari Kerajaan Kêdiri.
Dalam pupuh 51 ayat 24 di dalam Kakawin Kresnayana tertulis :
"Gajah waŋkaynya… anarasah dawet lwirnyatumpuk gila-gila kasatan kapanasan.”
👆 Saya pun tak faham apa maksudnya sebab ini ditulis menggunakan bahasa Jawa Kunå. 😆😆
Manakala ini pula adalah screenshot dari 'Sêrat Cênthini' versi tulisan rumi.
'Sêrat Cênthini' ini boleh diakses melalui website berikut
https://www.sastra.org/katalog/judul?ti_id=761
Tak kira dari mana pun asal-usulnya "jêndhol dhawêt".
Yang pasti, kita boleh berbangga dengan sejarah yang cendol ini telah dibawa dan disebarluaskan oleh imigran Jawa yang berhijrah ke Malaysia suatu ketika dahulu.
Ini adalah bukti, nenek-moyang kita tidak pernah meninggalkan budaya mereka. Malah mereka membawa bersama budaya & identiti mereka ketika merantau.
Cuma arus kemodenan yang telah menelan jatidiri anak-cucu mereka sehinggakan kita tak perasan pun yang ada depan mata mereka ini adalah peninggalan serta khazanah budaya Jawa.
Kita dok ingat, cendol ini orang lain yang punya! 😂
Simbah, kawula nyuwun pangapuntên nggih! 🙇
SIARAN CNA INSIDER
Tentang Cendol Dhawêt
Member discussion